Curs: Matemàtiques Manipulatives

Una de les coses que em dona energia per seguir endavant és anar a cursos. No molts, perquè evidentment el temps d’estar amb la petita és el més important.

Ahir vaig assistir a un curs de “Construimos Matemáticas en Educación Infantil” de Malena Martín (aprendiendo matemáticas) impartit per Educatio. És el tercer curs que faig amb Educatio i puc dir que són diners i temps molt ben invertits. Si en voleu saber més d’ella i dels cursos d’educatio no deixeu de mirar les seves webs.

La Malena té un bloc amb moltíssims exercicis i idees per fer a casa o a l’escola.

El que em va alegrar del curs d’ahir, va ser veure que d’unes 70 persones (aproximadament) només érem dues mares, la resta eren mestres amb ganes d’aprendre a donar eines i ensenyar al seus alumnes de forma més vivencial i manipulativa.

Per què vaig triar aquest curs? Perquè recordo les matemàtiques com una assignatura pesada d’entendre i volia saber com ajudar a la meva filla de manera lúdica i divertida.

Quan comences a escoltar a la Malena saps que sortiran moltes idees que comparteixo al 100%.

Ella comença explicant els 4 pilars per a l’aprenentatge matemàtic:

  1. respectar el procés d’aprenentatge
  2. aprenentatge NO directiu
  3. aprenentatge per descobriment
  4. autocorrectiu

Durant tot el curs fa ús d’idees de Maria Montessori, de Maria Antonia Canals, Piaget, Àngel Alsina i de Constance Kamii. Totes idees que semblen novedoses però que algunes fa molts anys que funcionen.

La primera part del curs, ens fa reflexionar sobre molts aspectes:

  • com treballar amb nens per a que siguin autònoms,
  • com fer que aprenguin sense necessitat d’ensenyar,
  • com no corregir per a no fer-los emocionalment dependents,
  • com aprenen a través de les seves experiències amb el medi,
  • com ha de ser el paper del mestre o acompanyat
  • com proposar les activitats als nens,
  • com ser l’adult el mirall de confiança dels nens. Molt important confiar en ells per a que ells puguin desenvolupar aquesta capacitat.

Amb aquest tipus d’aprenentatge no sé sap que treballen, hem de saber donar models sense explicacions innecessàries. Els nens aprenen majoritariament per imitació. Amb les fitxes se sap en tot moment que fan. Canviar aquest concepte tant a les escoles com als pares, serà una oportunitat per a millorar, les fitxes són avorrides per molts nens (pels que no en saben prou i pels que en saben massa), els jocs agraden a tots i es poden adaptar segons la maduresa.

També ens cita els diferents materials que podríem fer servir, els no estructurats (com per exemple naturals com llavors, pinyes, etc., objectes de casa com taps, ampolles, etc., jocs de construcció, instruments musicals, barrets, disfresses, etc.) i els estructurats (com per exemple materials montessori o semblants, blocs lògics, geoplans, balances númeriques, jocs de taula o jocs individuals)

Al seu curs parlarà dels Estructurats.

Les àrees a treballar seran: primer la lògica (que sempre seguirà l’aprenentatge), segon la geometria i, per últim els números. Aquesta és una altra idea ha desterrar dels nostres caps, els números és el que sempre treballem primer quan hauria de ser lo últim.

A partir d’aquí divideix el curs en:

Educació sensorial i propostes per a treballar la lògica:

  • emparellar (igual o diferent) per tamany, pes, soroll, tacte, longitud, etc.
  • classificar a través de blocs lògics, peixos lògics o versions fetes. Fent activitats de forma directa o inversa, la dificultat de les etiquetes negatives i quan introduir-les.
  • ordenar (de gran a petit o a l’inrevés) llistons montessori, palets de gelat amb escala de colors, torre de cubs, etc.
  • definir per una qualitat
  • canvis de qualitats. Aquí ens explica la màquina de canviar qualitats. Molt interessant també la farà servir per altres coses com sumar o restar.

Geometria a partir moviment:

  • partir d’un mateix i dels seus moviments per a poder després expressar-ho verbalment i plàsticament un cop fet.
  • Classificar figures planes
  • reconèixer superfícies (tangram)
  • volum (caixes, si roda o no, classificació de cossos, etc.)
  • jocs de lògica (com smart games: dia i nit, els tres porquets, etc.)
  • altres materials com topologia o toporama.

Números i operacions:

  • ens posa exemples del dia a dia (distribució de materials per a tots o per un grup petit, el nen ha de saber quants són i incloure’s ell, recollida d’objectes, etc.)
  • jocs de grup (bitlles, amargar-se, joc de les cadires on es pot començar amb una cadira per a tots i simplement que entenguin que han de seure o treient dues cadires, així no és un sol el que es queda fora, etc.)
  • jocs de taula (oca o similars)
  • jocs d’emparellar de peixos, etc.
  • reconeixement de la grafia (tubs de paper i palets, taps, targetes amb números i quantitat)
  • i a finals d’educació infantil, sumes i restes (“màquina” de canvi, caixes de sumes i restes, balança numèrica, taps, descomposar números, etc.)

He intentat fer un resum, però 7 hores de curs donen per a moltes idees i per començar un camí de canvi de metodologia i aprenentatge. A vegades, molt més fàcil del que creiem. Evidentment, veure la Malena en directe farà que cadascú en tregui les seves pròpies conclusions.

Us animo a que passeu per la web de la Malena on hi ha recursos i idees mil.

Us poso algunes fotos de materials interessants.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

2 respostes a “Curs: Matemàtiques Manipulatives

  1. Malena

    Quina il·lusió trobar aquest resum (gran resum) del curs.
    Moltíssimes gràcies per assistir i també per compartir a tots els lectors les idees principals que van veure al curs.
    L’objectiu és arribar a tota la gent que treballa amb nens siguin mares o mestres. És cert que cada vegada hi ha més interès dels docents i això dóna moltes esperances de canvi.

    Una abraçada
    Malena

    PD: Els d’Educatio em van dir que van venir gairebé 100 persones!! Una passada :-).

    Liked by 1 person

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s